Нормативно-правовая база
Методичні рекомендації щодо вивчення української літератури у 2015/2016 навчальному році
Методичні рекомендації щодо вивчення української літератури у 2015/2016 навчальному році
У 2015-2016 навчальному році вивчення української літератури в 5-7 класахздійснюватиметься за навчальною програмою (зі змінами, затвердженими наказами Міністерства від 04.08.2014 № 895, від 29.05.2015 № 585 ): Українська література. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Освіта, 2013.
У 8-9 класах – за програмою: Українська література. 5-12 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів К.: Ірпінь: Перун, 2005(зі змінами, затвердженими наказом Міністерства від 29.05.2015 № 585).
Програми розміщені на офіційному сайті МОН.
Вивчення української літератури в 10-11 класах загальноосвітніх навчальних закладів – за програмами, затвердженими наказом Міністерства від 28.10.2010 № 1021.
З метою розвантаження навчальної програми, підвищення якості шкільної літературної освіти внесено зміни до навчальної програми з української літератури (5-9 класи), а саме:
5 клас
Вилучено з програми народні перекази «Білгородський кисіль», «Ой Морозе-Морозенку»; поезію М. Рильського «Люби природу не як символ…»; поезії М. Вінграновського «Перша колискова», «Бабунин дощ», «Сама собою річка ця тече…».
6 клас
Вилучено з програми: пісню Д. Луценка «Як тебе не любити, Києве мій»; вступ до поеми Т. Шевченка «Іван Підкова»; поезію Лесі Українки «Співець»; поезію І. Калинця «Писанки», співомовки С. Руданського «Гуменний», «Свиня свинею».
7 клас
Вилучено з програми поезію А. Малишка «Так живуть на цій землі поети…».
8 клас
Вилучено з програми поезію Лесі Українки «Ви щасливі, пречистії зорі», твори В. Самійленка, Остапа Вишні, повість О.Бердника «Хто зважиться – вогнем наречеться».
Включено в програму твір Володимира Дрозда «Білий кінь Шептало», повість Юрія Винничука «Місце для дракона».
9 клас
Вилучено з програми твори: Притчу про сіяча; поезію Г. Сковорода «Пісня 28» (із «Саду Божественних пісень»); поему-містерію Т. Шевченка «Великий льох»; поезії І. Франка «Каменярі», «Ой ти, дівчино, з горіха зерня», поему «Мойсей».
Вилучено літературознавчі поняття: «пригодницька повість» ( 5 клас); «пафос твору», «романтичний пейзаж», «прийоми контрасту», «засоби гумористичного зображення» (поглиблено), «диптих», «повість-казка» (7 клас); силабо-тонічне віршування», «трискладові віршові розміри», «асоціативні образи», «літературний характер», «психологізм» (8 клас); «повість-хроніка» (9 клас).
Уведено поняття: «тема», «прозова мова» (5 клас), «повість» (6 клас).
Звертаємо вашу увагу на зміни, що відбулися в програмі Українська література. 5-12 класи для 8-9 класів.
8 клас
Вилучено з програми твори: поезії Б.Олійника «Вибір», «Ринг», повість Осипа Назарука «Роксоляна», повість В.Дрозд «Ирій».
Додано поезію В.Самійленка « На печі».
9 клас
Вилучено з програми твори: баладу «Бондарівна», Притчу про сіяча, трактат Г.Сковороди «Вступні двері до християнської добронравності», повість Г.Квітки-Основ’яненка «Конотопська відьма», поезію М.Костомарова «Соловейко», поему Т.Шевченка «Великий льох», поетичні твори П.Куліша: «До рідного народу», «Троє схотінок», «Заворожена криниця» .
Додано вірш Т.Шевченка «Заповіт».
Оповідання Марка Вовчка «Максим Гримач» замінено на повість «Інститутка».
Вилучено літературознавчі поняття: «силабо-тонічне віршування» (8 клас); «силабо-тонічне віршування», «літературний напрям», «течія», «психологізм у літературі», «роман-хроніка» ( 9 клас).
Звертаємо увагу, що запропонована у програмі кількість часу на вивчення кожного розділу, теми є орієнтовною, учитель може її змінювати (у межах 70 годин). Резервний час може використовуватися для уроків розвитку мовлення, контрольного оцінювання, різних видів творчих та інших робіт (екскурсій, диспутів, семінарів).
В основній школі біографія письменників загалом не вивчається, вона згадується лише вибірково, диференційовано. З 9-го класу зміст навчального матеріалу доповнюється розглядом біографій письменників, хоча й у доступних межах.
Курс української літератури в 7 класі структуровано за такими взаємопов’язаними тематично-проблемними блоками: « Із пісенних скарбів», «Про далекі минулі часи», « Ти знаєш, що ти – людина…», «Ми – українці».
До кожного з них відповідно до вікових особливостей учнів підібрані тексти, які за своїм змістом дають можливість максимально репрезентувати ту чи іншу тему.
При вивченні української літератури в 7 класі робиться акцент на пізнанні художнього твору як цілісності (у жанровому розмаїтті) та його інтерпретації; осмисленні учнем власних переживань, оцінок, ціннісних суджень. Методи, прийоми, види робіт такі: виразне читання, художня розповідь, проектна діяльність (пригодницькі, дослідницькі, творчі та інші проекти); лист до літературного героя, заочна подорож, Інтернет-пошук, робота з підлітковою періодикою, підготовка електронних листів герою, автору, читачеві; підготовка повідомлення-презентації тощо.
З метою рівномірного розподілу навантаження учнів протягом навчального року подаєморекомендовану кількість видів контролю з української літератури (за класами). Поданий у таблиці розподіл годин є мінімальним і обов’язковим для проведення в кожному семестрі. Учитель-словесник на власний розсуд може збільшити кількість видів контрою відповідно до рівня підготовки учнів, особливостей класу тощо.
Обов’язкова кількість видів контролю додається у файлі в кінці тексту.
У кожному семестрі обов’язковим є проведення двох уроків розвитку мовлення: одного уроку усного розвитку мовлення, а другого – письмового. Умовне позначення у таблиці –(у + п).
Оцінку за ведення зошита з української літератури виставляють у кожному класі окремою колонкою в журналі раз на місяць і враховують як поточну до найближчої тематичної. Під час оцінювання зошита з літератури слід ураховувати наявність різних видів робіт; грамотність (якість виконання робіт); охайність; уміння правильно оформлювати роботи (дотримання вимог орфографічного режиму).
Оцінка за контрольний твір з української літератури є середнім арифметичним за зміст і грамотність, яку виставляють в колонці з датою написання роботи, надпис у журнальній колонці «Твір» не робиться.
Оцінку за читання напам’ять поетичних або прозових творів з української літератури виставляють у колонку без дати з надписом «Напам’ять».
Під час підготовки вчителів до уроків радимо використовувати періодичні фахові видання: журнали «Дивослово», «Українська мова і література в школі», «Українська мова і література в школах України», «Українська література в загальноосвітній школі», газету «Українська мова та література».
РЕКОМЕНДУЄМО ПЕРЕГЛЯНУТИ:
2014-2015
- Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. Затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1392
- Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів. Додаток 2 до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти.
Программы
- Російська мова. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів із російською мовою навчання
- Російська мова. 5 – 9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів із українською мовою навчання
- Російська мова. 5–9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання (початок вивчення з 5 класу)
- Світова література. 5-9 класи
Об учебниках
- Концепция учебника «Литература» 5 класс (авторы – Исаева Е.А., Клименко Ж.В.). Исаева Е.А., доктор пед. наук, проф., зав. каф. методики преподавания русского языка и мировой литературы НПУ им. М.П.Драгоманова.
- Методическое руководство к учебнику «Интегрированный курс «Литература (русская и мировая)». 5 класс». (авторы – Исаева Е.А., Клименко Ж.В.) Клименко Ж.В., докт.пед.наук, проф. кафедры методики преподавания русского языка и мировой литературы НПУ им.М.П.Драгоманова
- Авторская конценпция учебников русского языка для учащихся 5-9 классов общеобразовательных учебных заведений с украинским языком обучения (начало изучения с 5 класса). В. А. Корсаков, автор программы и ученика по русскому языку для 5-го класса курс 5-9, главный редактор журнала «Русская словесность в школах Украины»
Методические рекомендации
- Про організацію навчально-виховного процесу у 5-х класах загальноосвітніх навчальних закладів і вивчення базових дисциплін в основній школі. Лист МОН України від 24.05.13 № 1/9-368.
- Методические рекомендации по изучению русского языка в 2014–2015 учебном году.
- Російська та інші мови національних меншин. Методичні рекомендації Міністерства освіти і науки України на 2013-2014 н.р.
- Рекомендации по изучению русского языка в 2014–2015 учебном году. Журнал "Русская словесность в школах Украины", №4/2014.
- Об изучении интегрированного курса «Литература (русская и мировая)» в 6 классе: Исаева Е. А. «Страница здесь похожа на окно: открывшему увидеть мир дано...» Журнал "Русская словесность в школах Украины", №4/2014.
- Світова література. Додаток 2 до листа Міністерства освіти і науки України від 24.05.2013 № 1/9-368.
- Світова література.
- Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення світової літератури в загальноосвітніх навчальних закладах у 2012-2013 навчальному році.
- Українська мова в загальноосвітніх навчальних закладах із навчанням мовами національних меншин, російська мова та література, мови і літератури інших національних меншин.
- Оцінювання результатів навчання російської мови та інших мов національних меншин. Лист МОН України від 30.08.13 № 1/9-592.
- Вимоги до оцінювання контрольних творів.
- Об изучении интегрированного курса «Литература (русская и мировая)» в 6 классе. Е. А. ИСАЕВА, доктор педагогических наук, профессор, заведующая кафедрой Национального
педагогического университета им. М. П. Драгоманова, г. Киев.
- Русский язык и литература (интегрированный курс). Путий Т. М., к. пед. наук, доцент кафедры философии и общественно-гуманитарных дисциплин ЗОИППО.
- Методичні рекомендації щодо організації роботи з обдарованими дітьми у процесі вивчення літератури в школі (презентация).
- Мониторинг качества языкового образования школьников (презентация). Мельникова Л.В., заведующая отделом гуманитарного образования Донецкого облИППО.
- Комп'ютерна підтримка шкільного курсу російської мови (презентация). Путий Т.М., к.п.н., доцент кафедры философии и общественно-гуманитарных дисциплин Запорожского ОИППО.
- Інформаційно-комунікаційна підтримка шкільної мовної освіти (презентация). Путий Т.М., к.п.н., доцент кафедры философии и общественно-гуманитарных дисциплин Запорожского ОИППО.
- Интенсивное обучение правописанию (презентация.
- Речевая культура учителя (презентация).
Планирование
- Работаем по новой программе и новому учебнику «Русский язык. 5 класс» (авторы: Быкова Е.И., Давидюк Л.В., Снитко Е.С., Рачко Е.Ф., издательство «Видавничий дім «Освіта», 2013).
- Планирование уроков русского языка для 5 класса школ с украинским языком обучения (курс 5-11 классы). В. А. Корсаков.
- Литература. Интегрированный курс (русская и мировая). 5 класс. Е.А. Исаева.
- Календарно-тематическое планирование уроков русского языка для 5 класса средних общеобразовательных учебных заведений с обучением на украинском языке (курс 2-11 классы) к учебнику «Русский язык. 5 класс» (автор Л.В.Давидюк).
- Распределение учебных часов в 6 классе школ с украинским языком обучения (начало изучения со 2 класса).
Немає коментарів:
Дописати коментар